מדריך הערכות לתקופת חגי ישראל עבור מעסיקים בשנת 2023

שוק העבודה הישראלי מעסיק עובדים מדתות שונות: יהודית, מוסלמית, נוצרית ודרוזית. כל דת מאופיינת בחגים שלה.
מדינה דמוקרטית כמו שלנו נדרשת להקפיד על חופש הפולחן והדת של כל אחד מבני הדתות, לפי חוק יסוד, משמע שאם החגים נופלים באמצע השבוע ולא בימי המנוחה הקבועים בחוק, המעביד נדרש לשלם לעובד שכר רגיל לפי מעמדו גם עבור ימי החגים.

בטבלה הבאה מפורטים החגים שעל פי החקיקה עבור עובד.ת יהודי (או עובד שאינו יהודי ובחר את החגים היהודיים כימי החג במקום העבודה שלו) זכאי  לצאת בהם לחופשה ולקבל תשלום עבורם למרות ההיעדרות מעבודה.

עובדים שאינם שעתיים או יומיים (כלומר מקבלים משכורת חודשית קבועה בכל חודש) אינם מקבלים דמי חגים, אלא משכורת חודשית רגילה, גם בחודש הכולל את ימי חג אלה שלא עבדו בהם.

כמו כן, ישנם מועדים הנחשבים לימי בחירה שבהם יכולים עובדים בנוסף לימי חג אלה להיעדר מעבודתם על חשבון ימי החופשה. המועדים הנחשבים ליום בחירה הם:

  • צום גדליה
  • ערב יום הכיפורים
  • ערב חג סוכות
  • הושענא רבה
  • יום חג הסיגד
  • צום עשרה בטבת
  • פורים, תענית אסתר, שושן פורים
  • ערב פסח
  • ערב שביעי של פסח
  • חג המימונה
  • ל"ג בעומר
  • ערב שבועות
  • צום י"ז בתמוז
  • צום תשעה באב
  • ערב ראש השנה

השאירו את פרטי הקשר שלכם ונחזור אליכם בהקדם כדי שתוכלו לקבל סוף סוף שליטה פיננסית

ומה בנוגע לערבי חג ?

חוקי העבודה בערבי חג נגזרים מחוק שעות עבודה ומנוחה ודומים לחוקים ולנורמות החלים על ימי שישי.

יום העבודה הסטנדרטי יהיה בן שבע שעות במקום שמונה.
ככלל, מעסיקים אינם יכולים לדרוש מעובדים לעבוד בערבי החג יותר משבע שעות בלא הסכמתם.
אם העובדים יסכימו לעבוד יותר משבע שעות, השעה השמינית ואילך יוגדרו כשעות נוספות. אם העובדים יסכימו לעבוד יותר משבע שעות, השעה השמינית תשולם לפי 125% והשעה התשיעית ואילך לפי 150%.

בפועל, מרבית החנויות והמקומות שמספקים שירותים נסגרים בימי שישי ובערבי חג מוקדם מהרגיל – בין 15:00 ל-17:00, כך שרוב עובדי ענף השירותים יעבדו בשני ערבי החג בין 6 ל-8 שעות

 ברוב מקומות העבודה הציבוריים שבהם עובדים בימי שישי ובערבי חג, כולל בתי הספר וגני הילדים – העבודה מסתיימת ב-12:00 או ב-13:00, כך שיום העבודה יהיה ממילא קצר יותר מהמקסימום שמאפשר החוק.

במקומות עבודה שבהם נהוג באופן קבוע לעבוד פחות משבע שעות, לדוגמא, מספרה שנפתחת ב-9:00 ונסגרת בערבי חג ב-14:00 – הנוהג הופך למחייב..

אם המעסיק מעוניין להאריך את יום העבודה בערב החג לדוגמא, לסגור את המספרה ב-15:00 – השעות שבהן העבודה הוארכה ביחס לעבר נחשבות לשעות נוספות..

 מרבית המפעלים, חברות ההייטק והגופים הציבוריים סגורים בימי שישי ובערבי חג.

 במקומות עבודה שבהם מקובל לעבוד חמישה ימים בשבוע, תשע שעות ביום והם פועלים בערב החג השני, יום העבודה יארך שמונה שעות במקום תשע והשעה התשיעית והלאה יוגדרו כשעות נוספות.

 החג מוגדר כיום שבתון דתי, שבו לאנשים שומרי שבת אסור לנסוע, לכן יצטרכו לאפשר לעובדים שומרי שבת להגיע לביתם לפני כניסת החג, גם אם הדבר כרוך ביציאה מוקדמת ממקום העבודה.

 עובד שבוחר שלא לעבוד בערב החג במקום שבו מקובל לעבוד ושאר העובדים מגיעים לעבודה כרגיל יצטרך לקחת יום חופש שירד ממכסת ימי החופשה השנתית שלו.

ככלל, העסקת עובדים יהודים בשני החגים אסורה ולבעל עסק פרטי אסור גם להפעיל אותו בעצמו.

עם זאת, יש יוצאים מהכלל רבים שבהם מותר להעסיק עובדים יהודים בחגים: כוחות הביטחון, הצבא, המשטרה ושירותי החירום, בתי החולים ומוקדי החירום של קופות החולים, חברת החשמל, בתי מרקחת תורנים, כלי התקשורת וכו'..

 קיימת נורמה בלתי כתובה שבה חלק מהרשויות מקומיות "מעלימים עין" ומאפשרות לעסקים מסוימים לפעול ולהעסיק עובדים בשבת, כמו, למשל, מוניות שירות ופיצוציות..אך חשוב לזכור – בעל עסק שיעסיק עובדים בחגים עלול לקבל קנס של עד 13 אלף שקלים על כל עובד.

 עובדים שמקבלים שכר חודשי גלובלי ואינם מועסקים בחג השני כי כך נהוג במקום עבודתם, יקבלו באפריל את שכרם החודשי הרגיל ולא יפסידו תשלום בגלל החג.

 החוק אינו קובע מה דין התשלום לעובדים שמקבלים שכר לפי שעות ואינם מועסקים בחג, והמעסיק אינו צריך לשלם להם על ימי החג, אלא אם כן הוסכם אחרת.

מקומות עבודה גדולים שחייבים לפעול בחגים, כמו רשות שדות התעופה, בתי החולים וכלי התקשורת, יעסיקו רק את מינימום העובדים החיוניים לפעילותם ("מתכונת שבת וחג").

 עובדים יקבלו בחג שכר של 150% משכרם על שעת עבודה רגילה ביום חול. עובדים בשכר חודשי גלובלי קבוע יקבלו את השכר הזה בנוסף לשכרם החודשי הרגיל.

כל המגבלות הללו חלות על יהודים בלבד. החוק מתיר להעסיק בחג עובדים שאינם יהודים.

 למעסיק אסור לפטר או לאיים בפיטורים על עובד שמודיע מראש שאינו מוכן לעבוד בחגים בשל היותו שומר מצוות, שכן זה ייחשב לאפליה אסורה.

ימי חול המועד

ככלל, ימי חול המועד אינם ימי שבתון ולכן מותר למעסיקים לחייב את עובדיהם להגיע לעבודה כרגיל.

 עובד שרוצה להיעדר בחול המועד צריך לקחת יום חופש.

 למעסיק מותר לפטר עובד שלא הגיע לעבודתו בחול המועד.

 הכללים הללו אינם חלים על עובדים נוצרים שלא יגיעו לעבודה ביום ראשון, כיוון שזהו יום המנוחה השבועי שלהם.

 עם זאת, יש מקומות עבודה רבים שסגורים בחול המועד, או שפתוחים רק לחלק מיום העבודה (לרוב רק בשעות הבוקר).

 במקומות עבודה שבהם לא עובדים כלל באופן קבוע, ימי חול המועד אינם נחשבים לימי חופש ואינם יורדים ממכסת ימי החופשה השנתית.

הנושא של החופשות עלול להיראות מורכב ואנו מקווים שהמאמר עזר לכם לעשות סדר בדברים והכין אותכם היטב לחגים שבדרך.

עדיין יש לכם שאלות בנושא?

מוזמנים ליצור איתנו קשר ולהציף את השאלות שיש לכם בנושא תשלום של ימי החופשה על העובדים

ושיהיה חג שמח לכולם!

תוכן עניינים
Picture of יוליה לוי
יוליה לוי

מומחית לניהול פיננסי אסטרטגי והשבחת חברות

תכנים פיננסיים מרתקים מחכים לך בניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן