גישור ובוררות עסקית

בוררות עסקית

גישור ובוררות עסקית הוא סוג של יישוב סכסוכים אלטרנטיבי, שהיא גישה המבקשת ליישב סכסוכים במשא ומתן, דיון וגישור ולא על ידי ליטיגציה. בוררות מסחרית היא תהליך ליישוב סכסוך באמצעות החלת החוק על עסקאות מסחריות פרטיות. גישור ובוררות מסחרית משמשים לרוב בסכסוכים חוזיים. במקרים אלו, הצדדים מסכימים להשתמש בצד שלישי (מגשר או בורר) לצורך פתרון המחלוקת ביניהם. ניתן להשתמש בגישור בסוגים רבים של מקרים בהם אין סעדים משפטיים כגון כאשר צד אחד הפר את החוזה שלו עם צד אחר.

השאירו את פרטי הקשר שלכם ונחזור אליכם בהקדם כדי שתוכלו לקבל סוף סוף שליטה פיננסית

גישור ובוררות עסקית – מה זה אומר?

גישור עסקי הוא תהליך המסייע בפתרון סכסוכים עסקיים. ניתן להגדיר זאת כתהליך של עזרה לעסקים ליישב את המחלוקות ביניהם ולהגיע להסכמה. גישור עסקי אינו רק יישוב מחלוקות, אלא גם הבאת רעיונות ונקודות מבט חדשות, שיכולות לסייע בשיפור איכות השירותים שהחברה מספקת.

שני הסוגים הנפוצים ביותר של גישור עסקי הם:

1) גישור בטווח זרוע – כאשר למגשר אין קשרים ישירים עם מי מהצדדים, אך יש לו ידע על האינטרסים של שני הצדדים וניסיון בפתרון מקרים כאלה;

2) גישור בהשתתפות צד שלישי – כאשר צד אחד מעסיק מגשר צד ג' שאין לו קשר ישיר עם אף אחד מהצדדים אך בעל ידע על האינטרסים של שני הצדדים וניסיון בפתרון מקרים כאלה.

איך מתבצע תהליך של גישור עסקי?

גישור עסקי הוא תהליך חלופי ליישוב סכסוכים שפותח ויושם על ידי האו"ם. זוהי דרך ליישב סכסוך בקשרים עסקיים או מסחריים בין שני צדדים מבלי לפנות לבית המשפט. גישור עסקי מכונה גם יישוב סכסוכים אלטרנטיבי, ADR, גישור עסקי, משא ומתן או בוררות. גישור עסקי יכול לשמש למשא ומתן על סכסוכים על חוזים, חילוקי דעות על עסקאות מסחריות, סכסוכים הנגרמים מבעיות במקום העבודה וסוגים אחרים של מחלוקות. התהליך יכול להתבצע בין עסקים או אנשים פרטיים שאינם מסוגלים לפתור את המחלוקות ביניהם ללא התערבות משפטית. המגשר יעבוד בדרך כלל עם שני הצדדים כדי לעזור להם להגיע להסכם הוגן והגיוני עבור שני הצדדים המעורבים בסכסוך. תהליך הגישור העסקי יכול להתבצע בדרכים שונות, אך הוא כולל בדרך כלל חלק מהשלבים הבאים או את כולם: ייזום המחלוקת; גישור; ובמידת הצורך התיישבות.

איך בוחרים מגשר עסקי?

מתווכים עסקיים עוזרים לעסקים למצוא את השותף המתאים לצרכיהם. הם מומחים בתחומם ויש להם מגוון רחב של ידע על השוק. כאשר בוחרים מתווך עסקי, חשוב לחפש מישהו שיש לו ניסיון בענף שלך ומקושר היטב עם מתווכים אחרים. הם צריכים גם להיות מסוגלים להציע לך עצות כיצד להפוך את החברה שלך לתחרותית יותר בשוק. מתווך עסקי יכול לעזור לך למצוא הזדמנויות ושותפים חדשים על ידי חיבורך עם חברות שמחפשות את השירותים או המוצרים שלך. הם יכולים גם לעזור לך לנהל משא ומתן על חוזים, לארגן פגישות ואפילו להקל על עסקאות בין הצדדים במידת הצורך.

מהי בוררות עסקית?

בוררות מסחרית היא תהליך שבו צד שלישי בלתי תלוי (בורר) מקבל החלטה בלתי משוחדת על סכסוך. זה קורה בדרך כלל כאשר צד אחד אינו מסכים להחלטתו של הצד השני והוא מעוניין שהענין שלו יידון על ידי מישהו אחר. הבוררים נבחרים על בסיס מומחיותם בתחום מסוים וניסיון ביישוב סכסוכים. מטרת הבוררות היא לספק החלטות הוגנות וחסרות פניות ללא משוא פנים, שיסייעו לשני הצדדים להגיע לפתרון מוצלח של הסכסוך.

גישור ובוררות עסקית – מתי מומלץ לפנות לבוררות עסקית?

ישנן שתי סיבות עיקריות לכך שבוררות מסחרית הופכת פופולרית יותר:

1) בוררות מהירה יותר ממעבר בבתי משפט

 2) היא זולה יותר ממעבר בבתי משפט.

ניתן להשתמש בבוררות מסחרית כאשר מישהו זקוק לפתרון מהיר לסכסוך שלו, אך אין להשתמש בה כפתרון לטווח ארוך מכיוון שהיא אינה מאפשרת שינויים עתידיים בנסיבות שעלולים להשפיע על תוצאות המקרה שלך.

כיצד לבחור בורר מתאים להליכי בוררות עסקית?

ישנם גורמים רבים העוסקים בבחירת הבורר הנכון. חלק מאלה כוללים:

– סוג המחלוקת שיש לך

– סכום הכסף המעורב בתיק

– כמה זמן נמשך המחלוקת

– ממי אתה צריך לקבל תשובה וכמה מהר אתה צריך אותה

הליך הבוררות הוא דרך ליישוב מחלוקות בין צדדים. לרוב מדובר בשימוש בבורר שהוא אדם ניטרלי שיקשיב לשני הצדדים ואז יקבל החלטה.

אודות הכותב/ת

Picture of יוליה לוי - מייסדת ומנכ"לית

יוליה לוי - מייסדת ומנכ"לית

יוליה לוי, היא יזמת, אשת עסקים ורואת חשבון מוסמכת בישראל וארה"ב, עם ניסיון של כ-20 שנה בתפקידי ניהול וחשבונאות בכירים. בעברה, כיהנה בשורה של משרות מפתח בפירמות רואי החשבון המובילות בישראל ובארגונים נחשבים, ביניהם: EY ודלויט. כיום היא משמשת במקביל לתפקידה ב-Finally, כדירקטורית בחברות ציבוריות בישראל וכחברה במועצת קופת החולים מאוחדת.

תוכן עניינים
Picture of יוליה לוי
יוליה לוי

מומחית לניהול פיננסי אסטרטגי והשבחת חברות

תכנים פיננסיים מרתקים מחכים לך בניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן